”Burn” / ”pump” eller tunge vekter?
I de to forrige tipsene snakket jeg om viktigheten av å opparbeide metabolsk stress når man trener, hvis målet er å maksimere muskelvekst. En annen faktor som beviselig leder til muskelvekst er det som kalles mekanisk belastning, som jeg skal forenkle og kalle ”tunge vekter” her nå. Så langt vet vi altså at både tunge vekter og metabolsk stress er faktorer som leder til muskelvekst, og det gjør de faktisk på forskjellige måter, med forskjellige mekanismer. Så hva er best? Skal du konsentrere deg om å trene med tunge vekter, eller skal du konsentrere deg om å kjenne at det brenner i musklene? For å svare på dette, og for å illustrere et poeng, vil jeg gi et eksempel fra idretten:
Vektløftere og styrkeløftere trener hovedsaklig med tunge vekter og såpass få reps at de oppnår minimalt med metabolsk stress (man får ikke pump eller ”burn” av å ta 1-5 reps). Likevel har de stor muskelmasse, blandt de største i idrettsverden.
Skøyteløpere og alpinister får mye mer metabolsk stress i lårmusklene under sin trening, men har relativt lav mekanisk belastning, og de har store lårmuskler de også.
Mens de beste kroppsbyggerne trener på en slik måte at de oppnår både høyt metabolsk stress og stor mekanisk belastning, og de har større muskler enn begge de tidligere nevnte gruppene.
Så svaret på spørsmålet i overskriften er: Ja takk, begge deler! Tren på en slik måte at du både inkluderer øvelser/sett der fokuset ditt er på å bli sterkere og løfte tungt, og øvelser/sett der du konsentrerer deg mest mulig om følelsen i musklene mens du trener, på å gjøre øvelsen ”så tung som mulig”, på å skvise og stramme muskelen gjennom hele settet, og å holde muskelen under konstant spenn.

15625944_1546510142031246_8047162615389574568_o