Smerten er din venn.

Har du kjent den brennende smerten du får i musklene mot slutten av et langt sett? Eller smerten i rumpemuskelen når du går monsterwalk med strikk, eller gjør en strikkfrekvens for gluteus? Mange kaller det pump, noen sier at ”det brenner” i musklene. Uansett hva du kaller det, denne smerten skyldes opphoping av avfallsstoffer i musklene (blant annet melkesyre).
Metabolsk stress kalles det på fagspråket. Metabolsk stress er faktisk en av de viktigste faktorene bak muskelvekst. Kanskje til og med den viktigste.
Hvis du kjenner denne smerten, så vet du også at hvis du tar en bitteliten pause under settet – bare et par sekunder – så reduseres smerten i stor grad.
Her er dagens leksjon: Ikke gjør det, ikke la muskelen hvile underveis i settet! Ikke stopp bevegelsen verken i topp eller bunn, men hold konstant bevegelse og konstant spenn i muskelen. Stram og skvis muskelen i tillegg hvis du klarer (krever litt tilvenning). Ja, det gjør vondt, men den smerten du får ved å gjøre det slik leder til muskelvekst.
Likeledes, når du begynner å nærme deg slutten av settet og smerten begynner å bli så sterk at du dermed har lyst å avslutte settet tidligere – ikke gjør det heller, hold ut så lenge som mulig! Jo mer smerte du klarer å utholde, jo mer vil musklene dine vokse.

14976494_1484364231579171_8208052958610048429_o