Kontakt med musklene.

skjermbilde-2016-12-29-kl-13-36-29

I aller enkleste forstand er det å ha ”kontakt med musklene”, eller bare ”kontakt” som det kalles, rett og slett å kjenne at en bruker den muskelen en trener. Dette er noe du kan (og bør) trene deg opp til. Nybegynnere sliter ofte med det.
Hvis du i enkelte øvelser klarer å få god kontakt med en muskel, men i andre øvelser for samme muskel ikke gjør det, kan dette tyde på at de øvelsene du ikke får kontakt i ikke fungerer så bra for akkurat deg. Dette er for eksempel vanlig i rumpeøvelser, hvor rygg- og lårmuskler lett kan ta over mesteparten av arbeidet for rumpa.
Det å konsentrere deg om å få kontakt med den aktuelle muskelen – altså det å fokusere oppmerksomheten din på den innvendige følelsen i muskelen du trener, og på å bevisst kontrahere (”stramme”/trekke sammen) akkurat den muskelen – er påvist å gi større aktivering av muskelen enn om du tenker på noe utenfor kroppen, som f.eks å løfte stanga.
Større aktivering av muskelen tror man i sin tur at leder til mer muskelvekst (Bret Contreras har snakket om å utføre en studie for å verifisere akkurat det).
Ergo: god mental kontakt med musklene -> økt aktivering -> økt muskelvekst.